İslam tarihçi Mehmet Azimli kitabının eski baskında yer alan bazı ifadelerden dolayı sosyal medyada tepki görmüş ve linç kültürüne maruz kalmıştı. Yaşananlar sonrası tehditler ve hakaretler alan Mehmet Azimli yaşananlar sonrası zorunlu bir açıklama yayınladı.
Mehmet Azimli'nin açıklamaları şu şekilde:
“Hz. Peygamber’in annesi, babası, dedesi, nenesi, büyük dedeleri ve 6. Kuşaktan atası Kusay’a kadar hepsi bellidir ve nikah usulüyle evlenmişlerdir.” 30 yıllık akademik hayatımda bu düşünce dışında farklı bir şey düşünmedim, konuşmadım, yazmadım.
Gelelim benimle ilgili atılan iftiraya;
“Siyeri Farklı Okumak” adlı eserimde kaynaklarda aktarılan “Onun insanoğulları içinden seçilerek en asil soydan olduğu ve Hz. Peygamber’in beş yüzüncü nenesinin bile tespit edildiği ve hiçbirinde kötü işlerden bir şeye rastlanmadığı” şeklindeki uydurma rivayetleri tahlil bağlamında; bu tür şeylerin İslam açısından önemli olmadığını; çünkü İslam’ın asil nesep ve ırk üstünlüğüne değer vermediğini, Hz. Peygamber’in öz amcası Ebu Leheb’i, Hz. İbrahim’in put yapıcısı babasını, Hz. Nuh’un isyan eden oğlunu örnek vererek Hz. Peygamber’in ifadesiyle “Ameli geri bırakanı nesebi ileri götüremez” şeklinde ilkeye göre yukarıdaki rivayetlerin uydurma olduğunu izah ettim.
Bu anlatımlarımda hedefim; “bu tür ifadeler ile Hz. Peygamber’i yüceltmeye çalışmaya onun ihtiyacı yoktur. Hz. Peygamber’i övmek adına uydurulan bu rivayetleri onun hayat hikayesinden temizlemek gerekir” şeklindeki düşüncemdi.
2008’de basılan kitabımın ilk baskılarında bulunan ve okuyucularımı rahatsız ettiğini sonradan anladığım bir ifadeyi de 2011'deki 4. baskıdan sonra kaldırdım. Ancak; iki gündür ilk baskının içeriğini ve sonraki baskıların kapağını kullanarak tarafıma saldırdılar, hiçbir zaman düşünmediğim şeylerle itham ettiler.
Sonuçta;
İlk baskılarda bazı okuyucularımı rahatsız eden kastı aşan ifademden dolayı özür dilerim. Ancak bu özrüm; iki gündür anneme ve bana küfür, hakaret ve ölüm tehditleri yapanlar için geçerli değildir. Hukuki haklarım saklıdır.
Kamuoyuna duyurulur.
Mehmet Azimli"
Selçuk Üniversitesi’nde 1994’te yüksek lisansını, 1999’da doktorasını tamamladı. 1998-2012 yılları arası Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde İslam Tarihi Anabilimdalı’nda çalıştı. 2005 yılında doçent oldu. Yazdığı eserler yüzünden geciktirilen profesörlük ünvanını 2013 yılında Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde aldı. Azimli, üç çocuk sahibi olup Arapça ve İngilizce bilmektedir.
Mehmet Azimli'nin açıklamaları şu şekilde:
“Hz. Peygamber’in annesi, babası, dedesi, nenesi, büyük dedeleri ve 6. Kuşaktan atası Kusay’a kadar hepsi bellidir ve nikah usulüyle evlenmişlerdir.” 30 yıllık akademik hayatımda bu düşünce dışında farklı bir şey düşünmedim, konuşmadım, yazmadım.
Gelelim benimle ilgili atılan iftiraya;
“Siyeri Farklı Okumak” adlı eserimde kaynaklarda aktarılan “Onun insanoğulları içinden seçilerek en asil soydan olduğu ve Hz. Peygamber’in beş yüzüncü nenesinin bile tespit edildiği ve hiçbirinde kötü işlerden bir şeye rastlanmadığı” şeklindeki uydurma rivayetleri tahlil bağlamında; bu tür şeylerin İslam açısından önemli olmadığını; çünkü İslam’ın asil nesep ve ırk üstünlüğüne değer vermediğini, Hz. Peygamber’in öz amcası Ebu Leheb’i, Hz. İbrahim’in put yapıcısı babasını, Hz. Nuh’un isyan eden oğlunu örnek vererek Hz. Peygamber’in ifadesiyle “Ameli geri bırakanı nesebi ileri götüremez” şeklinde ilkeye göre yukarıdaki rivayetlerin uydurma olduğunu izah ettim.
Bu anlatımlarımda hedefim; “bu tür ifadeler ile Hz. Peygamber’i yüceltmeye çalışmaya onun ihtiyacı yoktur. Hz. Peygamber’i övmek adına uydurulan bu rivayetleri onun hayat hikayesinden temizlemek gerekir” şeklindeki düşüncemdi.
2008’de basılan kitabımın ilk baskılarında bulunan ve okuyucularımı rahatsız ettiğini sonradan anladığım bir ifadeyi de 2011'deki 4. baskıdan sonra kaldırdım. Ancak; iki gündür ilk baskının içeriğini ve sonraki baskıların kapağını kullanarak tarafıma saldırdılar, hiçbir zaman düşünmediğim şeylerle itham ettiler.
Sonuçta;
İlk baskılarda bazı okuyucularımı rahatsız eden kastı aşan ifademden dolayı özür dilerim. Ancak bu özrüm; iki gündür anneme ve bana küfür, hakaret ve ölüm tehditleri yapanlar için geçerli değildir. Hukuki haklarım saklıdır.
Kamuoyuna duyurulur.
Mehmet Azimli"
Mehmet Azimli Kimdir?
1968 yılında Sille’de (Konya) doğdu. İlköğrenimini Sille İlkokulu’nda, orta öğrenimini Konya İHL’de tamamladı. 1991’de Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 1991-1998 yılları arasında Ordu-Ulubey İHL’de ve Konya-Karapınar İHL’de çalıştı.Selçuk Üniversitesi’nde 1994’te yüksek lisansını, 1999’da doktorasını tamamladı. 1998-2012 yılları arası Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde İslam Tarihi Anabilimdalı’nda çalıştı. 2005 yılında doçent oldu. Yazdığı eserler yüzünden geciktirilen profesörlük ünvanını 2013 yılında Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde aldı. Azimli, üç çocuk sahibi olup Arapça ve İngilizce bilmektedir.
Mehmet Azimli Kitapları ve Makaleleri Neler?
A. Uluslararası hakemli dergilerde yayımlanan makaleler | ||||
A.1 | Azimli, M. TarihinKırılma Noktası: Hudeybiye Antlaşması”,, hikmet yurdu, 2010. (diğer) | |||
A.2 | Azimli, M. İsra ve Miraç Olayları Üzerine Bazı Mülahazalar, Bilimname, 2009. (dergipark) | |||
A.3 | Azimli, M. Benu Kureyza Kuşatması ve Sonucu Hakkında Bazı Düşünceler, Dicle Ün. İlahiyat Fak. dergisi, 2008. (TR DİZİN), 10(2) | |||
A.4 | Azimli, M. Fil Hadisesi Hakkında Bazı Mülahazalar”,, hikmet yurdu, 2008. (diğer) | |||
A.5 | Azimli, M. “İslam’da Yönetim Sistemi Konusunda Bir Literatür Denemesi, dicle ilahiyat, 2008. (diğer) | |||
A.6 | Azimli, M. Olağanüstü Olaylar Örgüsünde Hz peygamber in Hicreti, Milel ve Nihal, 2008. (dergipark) | |||
A.7 | Azimli, M. Allah ın Hz Peygamber i Suikastlerden Koruması çerçevesinde Siyerdeki Bazı Olayların Tahlilleri, İslami Araştırmalar Dergisi, 2007. (Dergipark) | |||
A.8 | Azimli, M. Mekke Dönemindeki Boykot Yılları Üzerine Bazı Mülahazalar, istem, 2006. (diğer) | |||
A.9 | Azimli, M. “Kadınların İdareciliği Konusundaki Rivayete Tarihsel Bağlamda EleştirelBir Yaklaşım,, islami araştırmalar, 2002. (diğer) | |||
A.10 | Azimli, M. Abbâsîler Döneminde Türklerden Oluşturulan Ordu (Hassa Ordusu), dicle ilahiyat, 2002. (diğer) |
B. Uluslararası bilimsel toplantılarda sunulan ve bildiri kitabında basılan bildiriler | ||||
B.1 | Azimli, M. MIGRANT WORDS, The Migration Conferance 2020, 2020 | |||
B.2 | Azimli, M. İslam Öncesi Dönemden Asr-ı Saadet’e Ailede Yaşanan Değişim ve Dönüşüm, II. Uluslararası Mevlid-i Nebi Sempozyumu, 2019 | |||
B.3 | Azimli, M. Klasik Dönem Müslüman Seyyah ve Coğrafyacıları, 3. İslam ve Yorum Sempozyumu, 2019 | |||
B.4 | Azimli, M. FERTILE GEOGRAPHY TURKISTAN AND THE CONTRIBUTION OF THE ARMY THAT HAS RISEN FROM THIS GEOGRAPHY TO THE HISTORY OF FIRST PERIOD ISLAM, Geçmişten Günümüze Türkistan: Tarih, Kültür ve Medeniyet Sempozyumu, 2019 | |||
B.5 | Azimli, M. Savaşın Tetiklediği Sorun Göç ve Olumlu-Olumsuz Sonuçları, Uluslararası Ekonomi, Toplum ve Kültür Sempozyumu, 2019 | |||
B.6 | Azimli, M. Kur’an’ın Tarih Kaynağı Olmasının İmkânı, 3. Uluslararası Ahmed-i Hâni Sempozyumu, 2019 | |||
B.7 | Azimli, M. Ticaretin Siyasete Etkisi bağlamında Bir Seyyahın Tecrübeleri İpek Yolunda bir osmanlı Defterdar Seyfi Çelebi, Uluslararası Ekonomi, Toplum ve Kültür Sempozyumu, 2019 | |||
B.8 | Azimli, M. MATÜRİDİ ÇAĞINDA TÜRKİSTAN, 2. uluslararası sosyal bilimler kongresi, 2018 | |||
B.9 | Azimli, M. MATÜRİDİ DÖNEMİNDE TÜRKİSTAN, Maturidi Sempozyumu, 2018 | |||
B.10 | Azimli, M. FÜTUHAT MI? İŞGAL Mİ?-İlk Dönem Fetihleri Bağlamında-, Akşemseddin - International Symposium on Human, Social and Sport Sciences, 2018 | |||
B.11 | Azimli, M. SELÇUKLU HAKİMİYET SÜRECİNE KADAR MÜSLÜMAN DÜNYANINANTALYA İLE İLİŞKİLERİ, Uluslararası Antalya Kongresi, 2018 | |||
B.12 | Azimli, M. DİN ALGISININ İNŞASINDA TARİHİN ARAÇSALLAŞTIRILMASI-BATINİ YORUM ÖRNEĞİ-, İslam ve Yorum-II, 2018 | |||
B.13 | Azimli, M. GENÇLER İÇİN BİR DEĞER HZ. PEYGAMBER’İN VEFASI, I. Mevlidi Nebi Sempozyumu, 2018 | |||
B.14 | Azimli, M. İDEOLOJİNİN TARİH YAZICILIĞINA ETKİSİ, Uluslararası Prof. Dr. Halil İNALCIK TarihveTarihçilik Sempozyumu, 2017 | |||
B.15 | Azimli, M. Bir Anakronizm Örneği olarak Çağdaş Yorumun Siyere Giydirilmesi Ya da Apolojik Siyer Yorumları, İSLÂM ve YORUM, 2017 | |||
B.16 | Azimli, M. İFK HADİSESİ ÇERÇEVESİNDE MEDİNE TOPLUMUNA BAKIŞ, ŞANLIURFA ULUSLARARASIXI. KUTLU DOĞUMSEMPOZYUMU, 2017 | |||
B.17 | Azimli, M. HISTORICALLY MIGRATION RECEIVING AREAS AND THEIR WORLDWIDE EFFECT, The MigrationConference 2017, 2017 | |||
B.18 | Azimli, M. HZ. ÖMER DÖNEMİ RECM UYGULAMALARI, U L U S L A R A R A S I H Z. Ö M E RS E M P O Z Y U M U, 2017 | |||
B.19 | Azimli, M. 15 TEMMUZ’A GİDEN SÜREÇTE DİCLE ÜNİVERSİTESİ YAPILANMASI, 15 TEMMUZ DARBE GİRİŞİMİ VE TÜRKİYE SEMPOZYUMU, 2017 | |||
B.20 | Azimli, M. OSMANLI DÖNEMİ SEYYAHLAR GÖZÜYLE URFA, II. ULUSLARARASIİSLÂM TARİHİ VE MEDENİYETİNDE ŞANLIURFA, 2017 | |||
B.21 | Azimli, M. COĞRAFYACILAR VE SEYAHATNAMELER GÖZÜYLE HARRAN, I. ULUSLARARASIİSLÂM TARİHİ VE MEDENİYETİNDE HARRANSEMPOZYUMU, 2017 | |||
B.22 | Azimli, M. HATIRATLAR ÖRGÜSÜNDE ÇORUM, ULUSLARARASIBÜTÜN YÖNLERİYLE ÇORUM SEMPOZYUMU, 2016 | |||
B.23 | Azimli, M. MÜSLÜMANLAR VE SAVAŞ ALGISI, ULUSLARARASI SEMPOZYUMYANLIŞ ALGILAR ve DOĞRU İSLÂM, 2016 | |||
B.24 | Azimli, M. İPEK YOLU ÜZERİNDE OSMANLI SEYYAHLARI VE DEFTERDAR SEYFİ ÇELEBİ NİN KAZAKİSTAN İZLENİMLERİ ÜZERİNE MÜLAHAZALAR, II. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu“ İPEK YOLU TURİZM VE TİCARETİNİN AVRASYA ÜLKELERİNİN KALKINMASINDAKİ YERİ, 2016 | |||
B.25 | Azimli, M. ROLE OF MİGRATİON İN FORMATİON OF CİVİLİZATİONS, TURKISH MIGRATION CONFERENCE | | Vienna, Austria, 2016 | |||
B.26 | Azimli, M. İslâm Tarihi Temel Kaynakları Yayınlama Projesi, I. ULUSLARARASI İSLÂM TARİHİ VE MEDENİYETİNDE ŞANLIURFA SEMPOZYUMU, 2016 | |||
B.27 | Azimli, M. EFFECTS OF SICILLIAN ISLAMIC CIVILIZATION ON EUROPE, 21st International Research Conference on Business, Economics and Social Sciences, IRC-2015, 2015 | |||
B.28 | Azimli, M. Babek el Hurremi İsyanı ve Bizans ile ilişkileri, 5. Ortodoğu Semineri, 2010 | |||
B.29 | Azimli, M. “Bir Emevî Başkenti Harran”,, I. Uluslararası Katılımlı Bilim, Din ve Felsefe Tarihinde Harran Okulu Sempozyumu,, 2006 | |||
B.30 | Azimli, M. SİCİLYA DAKİ İSLAM MEDENİYETİ NİN AVRUPA YA ETKİLERİ, (11-18 CENTURIES)ISLAMIC-TURKISH CIVILIZATION AND EUROPEInternational Symposium, 2006 | |||
B.31 | Azimli, M. THE FIRST MUSLIM MIGRATION TO SICILIA AND ITS EFFECTS, The Migration Conference 2021 |
C. Yazılan ulusal ve uluslararası kitaplar veya kitaplarda bölümler | ||||
C.1 | Azimli, M. (2021). Hüseyin&Yezit. Ankara: Ankara Okulu Yayınları | |||
C.2 | Azimli, M. (2020). Siyer. (2. Baskı). : Bilay | |||
C.3 | Azimli, M. (2020). H. 1. yy’xxda İslami ilimler. : Ensar | |||
C.4 | Azimli, M., Haliloğlu, F. (2020). Bahtiyar. Mehmet Azimli (Ed.), Zirveden Dramatik Sona Muslüman Sultanlar içinde : Mana | |||
C.5 | Azimli, M. (2020). Osman b. Affan. (Ed.), Zirveden dramatik sona Müslüman Sultanlar. : Mana | |||
C.6 | Azimli, M. (2019). Klasik Dönem Müslüman Seyyah ve Coğrafyacıları. Adnan Demircan (Ed.), İslam Tarihi Kaynakları içinde (s. 231-242). İstanbul: Mana Yayınları | |||
C.7 | Azimli, M. (2019). İbn Rüşd el-Hafid (1191). Azimli Mehmet (Ed.), Müslümanların Engizisyonu-I Ölümcül Kovuşturmalar içinde (s. 179-184). İstanbul: Mana Yayınları | |||
C.8 | Azimli, M. (2019). Tarihin Araçsallaştırılmasında Hürremiyye Özeline Batıniyye Örneği. Demircan Adnan (Ed.), Din Algısı İnşasında Tarihin Araçsallaştırılması içinde (s. 193-206). İstanbul: Mana Yayınları | |||
C.9 | Azimli, M. (2019). Ebu Zer el-Ğifari (653). Azimli Mehmet (Ed.), Müslümanların Engizisyonu-I Ölümcül Kovuşturmalar içinde (s. 15-22). İstanbul: Mana Yayınları | |||
C.10 | Azimli, M. (2018). Farklı Okumalar. Ankara: Ankara Okulu | |||
C.11 | Azimli, M. (2017). Dört Halifeyi Farklı Okumak Hz Osman. (4. Baskı). : Ankara Okulu Yayınları | |||
C.12 | Azimli, M. (2017). Dört Halifeyi Farklı Okumak Hz Ali. (4. Baskı). : Ankara Okulu Yayınları | |||
C.13 | Azimli, M. (2017). Siyer Okumaları. : Ankaraokulu Yay. | |||
C.14 | Azimli, M. (2017). Dört Halifeyi Farklı Okumak 2 Hz Ömer. (5. Baskı). Ankara: Ankara Okulu | |||
C.15 | Azimli, M. (2017). Hz Ali Nesli nin İsyanları. (3. Baskı). Konya: Çizgi | |||
C.16 | Azimli, M. (2017). Siyeri Farklı Okumak. (10. Baskı). Ankara: Ankara Okulu | |||
C.17 | Azimli, M. (2017). Hz Safvan b Muattal. (2. Baskı). İstanbul: Türkiye diyanet Vakfı Yay. | |||
C.18 | Azimli, M. (2017). Cahiliyye yi Farklı Okumak. (5. Baskı). Ankara: Ankara Okulu Yayınları | |||
C.19 | Azimli, M. (2017). Dört Halifeyi Farklı Okumak 1 Hz Ebu Bekir. (5. Baskı). Ankara: Ankara Okulu | |||
C.20 | Azimli, M. (2016). Hasan Muaviye. ANKARA: Ankara okulu yayınları | |||
C.21 | Azimli, M. (2016). Tarih Okumaları. (2. Baskı). : Ankara Okulu Yay | |||
C.22 | Azimli, M. (2015). Benim Gözümle Coğrafyalar. : Mana | |||
C.23 | Azimli, M. (2015). Anadolu'da Kürtler. Demircan Adnan (Ed.), Kürtler içinde : Nida | |||
C.24 | Azimli, M. (2014). Halifelik Tarihine Giriş. (3. Baskı). Konya: Çizgi | |||
C.25 | Azimli, M. (2014). Son Müderris Musa Kazım Efendi. (2. Baskı). Konya: Çizgi | |||
C.26 | Azimli, M. (2013). hilafet. Eyüp Baş (Ed.), İslam Kurumları Tarihi içinde : Grafiker | |||
C.27 | Azimli, M. (2013). Babek Bir Direnişçi. (2. Baskı). Konya: Çizgi | |||
C.28 | Azimli, M. (2010). Diyarbakır ve Çevresinin Müslümanlaşma Süreci. Konya: Çizgi | |||
C.29 | Azimli, M. (2010). Hz. Hüseyin’xxin İsyanı üzerine bazı Mülahazalar. (Ed.), Çeşitli Yönleriyle Kerbela. : Cumhuriyet Ün Yay | |||
C.30 | Azimli, M. (2009). Beni Süleym, Sad b. Ubade, Sehl b. Harun(3 madde). Diyanet (Ed.), Diyanet İslam Ansiklopedisi içinde : Diyanet | |||
C.31 | Azimli, M. (2007). İslam'ın İlk Fetih Yıllarında Mardin. Halil İbrahim Özcoşar (Ed.), Makalelerle Mardin I içinde : Mardin Ün. | |||
C.32 | Azimli, M. (2005). Abbasiler Dönemi Babek İsyanı. : İlahiyat | |||
C.33 | Azimli, M. (2002). Hassa Ordusu. Salim Çöhçe (Ed.), Türkler Ansiklopedisi içinde : Yeni Türkiye |
D. Ulusal hakemli dergilerde yayımlanan makaleler | ||||
D.1 | Azimli, M. Şakku l Kamer Olayı Çerçevesinde Bazı Tahliller, Hikmet Yurdu, 2009. (Dergi Park) | |||
D.2 | Azimli, M. Siyer Yazıcılığının Problemlerine Bir Örnek Beni Kaynuka Sava ının Sebebi, İslami İlimler Dergisi, 2008. (EBSCO) | |||
D.3 | Azimli, M. ABBASİLER DÖNEMİ muhammed EN NEFSU Z ZEKİYYE VE KARDEŞİ İBRAHİM İN İSYANI, Din Bilimleri, 2008. (EBSCO) | |||
D.4 | Azimli, M. Mesleme b Abdulmelik ve futuhatı, Dicle Ün. İlahiyat Fak., 2007. (Endekste taranmıyor) | |||
D.5 | Azimli, M. SÜNNİ HİLAFETE TAHAKKÜM KURMUŞ BİR ŞİÎ HANEDAN BÜVEYHÎLER, Dicle Ün. İlahiyat Fak. Dergisi, 2005. (Endekste taranmıyor) | |||
D.6 | Azimli, M. Hulefa i Raşidin Döneminde Gerçekleştirilen İlk Fetihlerin Sebepleri Üzerine Bazı Değerlendirmeler, İstem, 2005. (ULAKBİM) | |||
D.7 | Azimli, M. HZ ÖMER İN MÜSLÜMAN OLUŞU İLE İLGİLİ RİVAYETİN TARİHSEL BAĞLAMDA FARKLI BİR ŞEKİLDE OKUNUŞU, İslamiyat, 2003. (Endekste taranmıyor) | |||
D.8 | Azimli, M. Ehli Beytin Kurduğu İlk Devlet İdrisiler, Dicle Ün. İlahiyat Dergisi, 2003. (Endekste taranmıyor) | |||
D.9 | Azimli, M. Ali Abdurrazık ve kitabı Usulu l Hukm üzerine bazı mulahazalar, Marife, 2002. (Ulakbim) |
E. Ulusal bilimsel toplantılarda sunulan ve bildiri kitaplarında basılan bildiriler | ||||
E.1 | Azimli, M. ŞEYTAN ÜÇGENİNDE DANS SÜNNİCİLİK SELEFİCİLİK ŞİİCİLİK, İSLAM’IN HAKİKATİ ve MEZHEP SORUNU, 2015 | |||
E.2 | Azimli, M. BOSNALI ALİ ŞEVKİ HOCA YA DA NAM I DİĞER KÖSE İMAM, Mehmet Akif, Asım ve Gençlik Bilgi Şöleni, 2014 | |||
E.3 | Azimli, M. İmam Ali b Ebi Talib in Hilafeti Döneminde İdari ve Mali Denetim üzerine, Hz. Ali Sempozyumu, 2009 | |||
E.4 | Azimli, M. Olağanüstü Anlatımlar Arasında Hz Peygamberi Anlamak, Hz. Muhammet ve Evrensel Mesajı, 2007 | |||
E.5 | Azimli, M. Olağanüstü Anlatımlar Arasında Hz. Peygamberi Anlamak, Hz. Muhammet ve Evrensel Mesaj Sempozyumu, 2007 | |||
E.6 | Azimli, M. Hz. Hüseyin'in İsyanının gerekçeleri üzerine bazı mülahazalar, Çeşitli Yönleriyle Kerbela, 1, 259-268 |