Türk felsefesinin duayen ismi ve hocaların hocası ünlü filozof Prof. Dr. Teoaman Duralı hayat veda ederek ahirete intikal etti. Türk felsefesine ve dünya felsefe tarihine büyük katkılar yapan ve herkes tarafından sevilen ve beğenilen duayen felsefecinin vefatı sevenlerini ve felsefe akademisini yasa boğdu!
Ünlü filozofun vefatını öğrencisi Prof. Dr. İhsan Fazlıoğlu duyurdu!
İhsan Fazlıoğlu'nun mesajı şu şekilde:
"Değerli dostlar USTA'mızı kaybettik. Allah rahmet eylesin; başımız sağ olsun; makamı âli olsun. Tüm sevenlerine sabır niyaz ediyorum."
Teoman Duralı 7 Şubat 1947 Zonguldak doğumlu, Türk felsefe profesörü, biyolog, akademisyen ve düşünür. Felsefe tarihi, biyoloji felsefesi, dilbilim, siyaset felsefesi, savaş felsefesi gibi alanlarda çok sayıda kitabı ve makalesi vardır.
Teoman Duralı, 7 Şubat 1947'de Kozlu, Zonguldak'ta doğdu. Babası Türk, Annesi ise Alman asıllıdır. İlköğrenimini Zonguldak ve Ankara'da yaptı. Orta öğrenimini TED Ankara Koleji'nde tamamladı. 1973 yılında İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü'nden mezun oldu.
İstanbul Üniversitesinde Biyoloji ve Felsefe bölümlerinde okudu. Üniversiteden 1973 yılında mezun oldu. İstanbul Üniversitesinde okurken Nermi Uygur'un kendisine asistanlık teklifi etmesiyle 1975 yılında mezun olduğu bölümde asistan olarak göreve başladı. 1977 yılında biyoloji felsefesine dair teziyle doktora çalışmasını bitirdi. 1978 yılında NATO bursu ile Paris'te biyoteknoloji seminerlerine katıldı. Mayıs 1982'de yardımcı doçent, Ekim 1982'de biyoloji felsefesi üzerine yazdığı tezle doçent ve 1985'te ABD Penn State University'de tamamladığı "Kant'ın A Priori Bilgi İstidâdı" adlı çalışmasının ardından 1988'de mezun olduğu bölümde profesör oldu.
1992-1993 yıllarında Malezya Uluslararası İslam Üniversitesinde, 1994 ve 2003 yıllarında Viyana Üniversitesi Bilim Felsefesi Bölümünde, 1995-1997 ve 1999 yıllarında ISTAT (Kuala Lumpur)’da misafir öğretim üyesi olarak bulundu. 1996 yılında İstanbul Üniversitesi Araştırma Fonunun mâli desteğiyle Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinde araştırma gezisinde bulundu. Bir dönem Kırklareli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi'nde dekanlık yaptı. Fakültenin felsefe bölümünü kurdu. Bülent Ecevit Üniversitesi Senatosunun 2016 yılında aldığı karar uyarınca Teoman Duralı'ya verilen Fahri Doktora Payesinin takdim töreni, Sezai Karakoç Kültür Merkezi'nde yapıldı.
Hâlen İstanbul Üniversitesi ve İstanbul Medeniyet Üniversitesinde felsefe bölümlerinde dersler vermektedir. Ayrıca Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisinin yayın yönetmenliğini yapmaktadır. İngilizce, Fransızca, Almanca, Latince, Yunanca, İtalyanca, Felemenkçe, İspanyolca, Rusça, Malayca dillerini bilmektedir. Özel hayatı Futbolu çok sevdiğini ve hayatta militanca duygularla bağlandığı tek şey galatasaray olduğunu söyler. Babasının anne tarafı Çerkes, baba tarafı Türkmen. Annesi Alman, eşi Fransız asıllıdır. Evli ve iki çocuk babasıdır.
Sorun Çağının Anatomisi - Çağımızın Felsefece Teşrihi (2009)
Çağdaş Küresel Medeniyet (2006)
Aristoteles'te Bilim ve Canlılar Sorunu (1995)
A New System of Philosophy-Science from the Biological Standpoint (1996)
Çağdaş Küresel Medeniyet
Sorun Nedir? (2006)
Canlılar Sorununa Giriş
Biyoloji Felsefesi
Felsefe-Bilim Nedir? (2006)
Aklın Anatomisi Salt Aklın Eleştirisinin Teşrihi (2010)
Felsefe-Bilimin Doğuşu (2011)
Kutadgubilig Türkçenin Felsefe Sözlüğü (2013)
Canlılar Sorununa Giriş / Biyoloji Felsefesiyle İlgili Çalışmalar (1982)
Biyoloji Felsefesi / Canlı ve Kültür Sorunlarını Araştırma Alanı (1992)
Yeniçağ Avrupa Medeniyetinden Çağdaş İngiliz-Yahudi Medeniyetine (1996)
Gılgamış Destanı (Giriş İle Tercüme)
Felsefe-Bilime Giriş (1998)
Çağdaş Küresel Medeniyet / Anlamı-Gelişimi-Konumu (2000)
Çağdaş Küresel Medeniyet (2006)
Teoman Duralı'yla Üç Konuşma / Bilim - Felsefe - Evrim Teorisi
Sorun Çağının Anatomisi
Deniz ve Kaşiflik (şiir)
Ünlü filozofun vefatını öğrencisi Prof. Dr. İhsan Fazlıoğlu duyurdu!
İhsan Fazlıoğlu'nun mesajı şu şekilde:
"Değerli dostlar USTA'mızı kaybettik. Allah rahmet eylesin; başımız sağ olsun; makamı âli olsun. Tüm sevenlerine sabır niyaz ediyorum."
Prof. Dr. teoman duralı kimdir?
Teoman Duralı 7 Şubat 1947 Zonguldak doğumlu, Türk felsefe profesörü, biyolog, akademisyen ve düşünür. Felsefe tarihi, biyoloji felsefesi, dilbilim, siyaset felsefesi, savaş felsefesi gibi alanlarda çok sayıda kitabı ve makalesi vardır.
Teoman Duralı, 7 Şubat 1947'de Kozlu, Zonguldak'ta doğdu. Babası Türk, Annesi ise Alman asıllıdır. İlköğrenimini Zonguldak ve Ankara'da yaptı. Orta öğrenimini TED Ankara Koleji'nde tamamladı. 1973 yılında İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü'nden mezun oldu.
İstanbul Üniversitesinde Biyoloji ve Felsefe bölümlerinde okudu. Üniversiteden 1973 yılında mezun oldu. İstanbul Üniversitesinde okurken Nermi Uygur'un kendisine asistanlık teklifi etmesiyle 1975 yılında mezun olduğu bölümde asistan olarak göreve başladı. 1977 yılında biyoloji felsefesine dair teziyle doktora çalışmasını bitirdi. 1978 yılında NATO bursu ile Paris'te biyoteknoloji seminerlerine katıldı. Mayıs 1982'de yardımcı doçent, Ekim 1982'de biyoloji felsefesi üzerine yazdığı tezle doçent ve 1985'te ABD Penn State University'de tamamladığı "Kant'ın A Priori Bilgi İstidâdı" adlı çalışmasının ardından 1988'de mezun olduğu bölümde profesör oldu.
1992-1993 yıllarında Malezya Uluslararası İslam Üniversitesinde, 1994 ve 2003 yıllarında Viyana Üniversitesi Bilim Felsefesi Bölümünde, 1995-1997 ve 1999 yıllarında ISTAT (Kuala Lumpur)’da misafir öğretim üyesi olarak bulundu. 1996 yılında İstanbul Üniversitesi Araştırma Fonunun mâli desteğiyle Orta Asya Türk Cumhuriyetlerinde araştırma gezisinde bulundu. Bir dönem Kırklareli Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi'nde dekanlık yaptı. Fakültenin felsefe bölümünü kurdu. Bülent Ecevit Üniversitesi Senatosunun 2016 yılında aldığı karar uyarınca Teoman Duralı'ya verilen Fahri Doktora Payesinin takdim töreni, Sezai Karakoç Kültür Merkezi'nde yapıldı.
Hâlen İstanbul Üniversitesi ve İstanbul Medeniyet Üniversitesinde felsefe bölümlerinde dersler vermektedir. Ayrıca Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları Dergisinin yayın yönetmenliğini yapmaktadır. İngilizce, Fransızca, Almanca, Latince, Yunanca, İtalyanca, Felemenkçe, İspanyolca, Rusça, Malayca dillerini bilmektedir. Özel hayatı Futbolu çok sevdiğini ve hayatta militanca duygularla bağlandığı tek şey galatasaray olduğunu söyler. Babasının anne tarafı Çerkes, baba tarafı Türkmen. Annesi Alman, eşi Fransız asıllıdır. Evli ve iki çocuk babasıdır.
Kitapları
Omurgasızlaştırılmış Türklük (2012)Sorun Çağının Anatomisi - Çağımızın Felsefece Teşrihi (2009)
Çağdaş Küresel Medeniyet (2006)
Aristoteles'te Bilim ve Canlılar Sorunu (1995)
A New System of Philosophy-Science from the Biological Standpoint (1996)
Çağdaş Küresel Medeniyet
Sorun Nedir? (2006)
Canlılar Sorununa Giriş
Biyoloji Felsefesi
Felsefe-Bilim Nedir? (2006)
Aklın Anatomisi Salt Aklın Eleştirisinin Teşrihi (2010)
Felsefe-Bilimin Doğuşu (2011)
Kutadgubilig Türkçenin Felsefe Sözlüğü (2013)
Canlılar Sorununa Giriş / Biyoloji Felsefesiyle İlgili Çalışmalar (1982)
Biyoloji Felsefesi / Canlı ve Kültür Sorunlarını Araştırma Alanı (1992)
Yeniçağ Avrupa Medeniyetinden Çağdaş İngiliz-Yahudi Medeniyetine (1996)
Gılgamış Destanı (Giriş İle Tercüme)
Felsefe-Bilime Giriş (1998)
Çağdaş Küresel Medeniyet / Anlamı-Gelişimi-Konumu (2000)
Çağdaş Küresel Medeniyet (2006)
Teoman Duralı'yla Üç Konuşma / Bilim - Felsefe - Evrim Teorisi
Sorun Çağının Anatomisi
Deniz ve Kaşiflik (şiir)
Monografik Çalışmalar
- “PRELIMINARY REMARKS ON THE PHILOSOPHY OF BIOLOGY”, “Hamdard/ Quarterly Journal of Science and Medicine”, XVII.cilt, 3.sayı, 3. – 46.sayfalar, Karaçi / PAKİSTAN, 1984.
- “ARISTOTLE’S THOUGHTS CONCERNING THE PROBLEM OF THE LIVING BEINGS AND THEIR EVOLUTION”, “Comtes rendus de la Conférence sur l’Influence d’Aristote dans le Monde Méditerranéen…”de, 5. – 30. sayfalar, Editions ISIS, İstanbul, – Paris – Roma, 1988.
- “AN INTRODUCTORY ESSAY ON THE BIOLOGICAL FOUNDATIONS OF A PRIORI COGNITIVE FACULTIES”, “Sixth International Kant Congress”de, 455. – 469.sayfalar, University Press of America, Washington, D.C., A.B.D., 1989.
- “PHILOSOPHY-SCIENCE FROM THE BIOTIC STANDPOINT”, “Uroboros/ International Journal of the Philosophy of Biology”de, I.cilt, 2.cilt, sayfalar: 91 – 115, Meksiko/ MEKSİKA, 1991;
Ispanyolca tercümesi: “FILOSOFIA-CIENCIA A Partir del Punto de Vista BIOTICO”, “Ludus Vitalis”de, I.cilt, 1.sayı, Meksiko, 1993. - “A REASSESSMENT of HUMAN EVOLUTION / A Spiritiual and Material Evaluation of Human Evolution based on Islamic Considerations”, “Ludus Vitalis”de, II.cilt, 2.sayı, Meksiko, 1994.
- “EVOLUTİON / The Epitome of the Emerging Contemporaneous Global Civilization”, “Ludus Vitalis”de, V.cilt, 9.sayı, Meksiko, 1997.
- “PHILSOPHY-SCIENCE”, “Uroboros”da; Arboretum, Wroclaw/Polonia, 1998.
- “EVOLUTION THE EPITOME OF THE EMERGING CONTEMPORANEOUS GLOBAL CIVILIZATION”, “Homo pragmatico-theoreticus/ Philosophie – Interdisziplinarität und Evolution – Information”da, çıkaranlar: Stephan Haltmayer, Franz W Wuketits, Gerhard Budin; Peter Lang, Viyana – Bern – Berlin – New York, 2001.
Makaleler
- “ÇAĞDAŞ DÜŞÜNÜCEDE CANLI SORUNUNA İLİŞKİN TEMEL BİLİMSEL ALANLAR”, “Felsefe Arkivi”nde, 107. – 155.sayfalar, 21.sayı, İstanbul, 1978.
- “FELSEFE KAVRAMLARI”, “Yazı”da, 150. – 161.sayfalar, 8.sayı, Ankara, 1980.
- “BİYOLOJİ FELSEFESİNE GİRİŞ DENEMESİ”, “Felsefe Arkivi”nde, 161. – 184.syflr, 22. – 23.s, İstanbul, 1981.
- “JEAN PIAGET”, “Felsefe Arkivi”nde, 301. – 303.syflr, 22. –23.sayı, İstanbul, 1981.
- “ADOLF PORTMANN”, “Bilim Dergisi”nde, 7.sayfa, 2.yıl, 2.sayı, İstanbul, 1983.
- “METİNLER IŞIĞINDA ARİSTOTELES’İN CANLIYLA VE CANLININ EVRİMİYLE İLGİLİ DÜŞÜNCELERİNE PROBLEMATİK YAKLAŞIM”, “Felsefe Arkivi”nde, 257. – 343.sayflr, 24.sayı, İstanbul, 1984.
- “CHARLES DARWIN VE YÜZYILIMIZA DAMGASINI VURAN ÇAĞDAŞ EVRİM DÜŞÜNCESİNİN DOĞUŞU”, “Felsefe Arkivi”nde, 113. – 131.syflr, 25.sayı, İstanbul, 1984.
- “MEDENİYET TARİHİNDE FELSEFE-BİLİM”, “Türk Kültürü”nde, 590. – 595.syflr, 269.sayı, Ankara, 1985.
- “SUÇLU, KALK AYAĞA!”, “Forum”da, 36. – 39.syflr, 6.cilt, 138.sayı, Ankara, 1 haziran 1985.
- “II. ELIZABETH’İN DOĞUMGÜNÜNÜ KUTLAMA TÖRENİ”, “Forum”da, 31. – 33.syflr, 6.cilt, Ankara, 1 ağustos 1985.
- “FELSEFE-BİLİM/ Çıkışı, Gelişmesi, Anlamca Sınırları”, “Ondokuzmayıs Üniversitesi eğitim Fakültesi Dergisi”nde, 76. – 100.syflr, 1.sayı, Samsun, 1986.
- “ARİSTOTELES’İN ‘KATEGORİLER’İNDE, ‘FİZİK’İ İLE ‘METAFİZİK’İNDE DEĞİŞME VE ZAMAN SORUNLARI”, “Felsefe Arkivi”nde, 94. – 123.syflr, 26.sayı, İstanbul, 1987.
- “BORIS RYBAK’IN ‘PHYSIQUE ET BIOLOGIE’ Başlıklı Makalesinin Analizi ve Değerlendirilmesi”, “Felsefe Arkivi”nde, 297. – 299.syflr, 26.sayı, İstanbul, 1987.
- “TEKÂMÜL İLE EVRİM”, “İlim ve Sanat”ta, 63. – 68.syflr, İstanbul, eylül – ekim 1987.
- “CANLI – CANSIZ ANTİNOMİSİ”, “Felsefe Konuşmaları”nda, 96. – 114.syflr, Kültür – Turizm Bakanlığı Yayımları: 786, Ankara, 1987
- “GENETİKTE MUTASYON VE YAZIDA DEVRİM”, “İlim ve Sanat”ta, I.kısım: 12. – 19.syflr, kasım – aralık 1987; II.kısım: 43. – 53. syflr, İstanbul, şubat – mart 1988.
- “FELSEFE-BİLİM ÇERÇEVESİNDE EĞİTİM”, “İlim ve Sanat”ta 54. – 58. syflr, İstanbul, ocak – şubat 1989.
- “ETKİLEŞİM – İLETİŞİM – BİLDİRİŞİM”, “İlim ve Sanat”ta, 35. – 40.syflr, İstanbul, 1989.
- “RASTLANTI İLE ZORUNLULUK AÇISINDAN CANLILAR BİLİMİ”, “Felsefe Arkivi”nde, 1. – 44.syflr, 26.sayı, İstanbul, 1990.
- “FELSEFE”, “Millî Kültür”de, 21. – 25.syflr, 27.sayı, Ankara, 1990.
- “HER KÜLTÜRÜN AYNASI ANADİLİDİR”, “Millî Kültür”de, 21. – 25.syflr, Ankara, ekim 1990. 22- “FELSEFE-BİLİME RAMAK KALMIŞKEN / Türklerin Düşünce Tarihi ve Felsef-Bilim”, “Bilim–Felsefe–Tarih”te, 143. – 173.syflr, 1.sayı, İstanbul, 1991.
- “DENİZ İLE KÂŞİFLİK I”, “I.Ü.Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü Yıllığı”nda, 25. – 27.syflr, İstanbul, 1991.
- “DENİZ İLE KÂŞİFLİK”, “I.Ü.Ed.F. Felsefe B. Yıllığı”nda, 12. – 13.syflr, İstanbul, 1992.
- “DİNDIŞI AHLÂK OLABİLİR Mİ?”, 77. – 79.syflr ve
- “AHLÂKIN DİN DUYUŞUNDAKİ KAYNAĞI”, “Yeni Toplum”da, 79. – 82.syflr, 1.yıl, 2.sayı, İstanbul, eylül – ekim 1992.
- “THE OBSESSION WITH PROGRESS”, “Turkish Daily News”da, Ankara, 29 mart 1995.
- “RELIGION, WOMAN, NATURE”, “Turkish Daily News”da, Ankara, 14 nisan 1995.
- “PROGRESSIVISM”, “Turkish Daily News”da, Ankara, 6 mayıs 1995.
- “MEDITERRANEAN: THE FOUNTAINHEAD OF THE OCCIDENTAL CIVILIZATIONS AND THE TURKS”, “Turkish Daily News”da, B3, Ankara, pazarertesi, 2 aralık 1996.
- “YABANCI DİL VE EĞİTİM ÜZERİNE”, “Hayat sağlık ve Sosyal Hizmetler Vakfı Bülteni”, 13. -.16.syflr, 4.sayı, İstanbul, yaz 1996.
- “TÜRK MODERNLEŞMESİNE FELSEFÎ BİR BAKIŞ”, “Dergâh”ta, 12. – 14. ile 22.syflr, İstanbul, ocak 1997.
- “ÇAĞDAŞ KAPİTALİSM, İNGİLİZ-YAHUDÎ MEDENİYETİDİR”, “Diplomatik”te, 13.s, İstanbul, mart 1998.
- “BU MEDENİYETİN ADI NEDİR?”, “Yeni Şafak/ Haftalık”ta, 8. – 9.syflr, 1.yıl, 11.sayı, İstanbul, cumaertesi, 21 mart 1998.
- “CEVAP, MESELE, SORUN ÜÇLÜSÜ”, “Yeni Şafak”ta, 13.s, İstanbul, cumaertesi, 4 temmuz 1998.
- “EVRİM İLE TARİH SORUNLARI”, “Yeni Şafak”ta, 13.s, İstanbul, salı, 4 ağustos 1998.
- “BİREYLİLİK, KİMLİK, KİŞİLİK SORUNLARI”, “Yeni Şafak”ta, 13s, İstanbul, perşenbe, 27 ağustos 1998.
- “ÇAĞIMIZIN PARADİGMA SORUNU”, “Yeni Şafak”ta, 13.s, İstanbul, cumaertesi, 12 eylül 1998.
- “KİMLİK: İNSAN-OLMANIN ESASI”, “Dergâh”ta, 14. – 16.syflr, IX.cilt, 104.s, İstanbul, ekim 1998.
- “İNSAN, KUR’ÂNA GÖRE HÜRDÜR”, “Zaman”da, 13.s, İstanbul, 5 aralık 1999.
- “ÇAĞDAŞLIKTAN KASIT, İNGİLİZ-YAHUDÎ MEDENİYETİDİR”, “Yeni Şafak”ta, 9.s, Pazar, 12 aralık 1999.
- “OSMANLIDAN ÖNCE DÜNYA”, “Yeni Şafak”ta, 9.s, İstanbul, pazarertesi, 15 mart 1999.
- “OSMANLI, ‘ADÂLET’ DEMEKTİR”, “Yeni Şafak”ta, 9.s, İstanbul, Salı, 16 mart 1999.
- “OSMANLI NİÇİN ÖNEMLİ?”, “Yeni Şafak”ta, 9.s, İstanbul, çarşanba, 17 mart 1999.
- “TARİHİN DAYANILMAZ AĞIRLIĞI”, “İlahiyat Fakültesi Dergisi/ Prof Dr Necâti Öner Armağını”nda, 117. – 126.syflr, Ankara, 1999.
- “İNSANI İNSANA MALZEME KILAMAZSINIZ!”, “NPQ Türkiye”de, 30. – 35.syflr, 3.sayı, İstanbul, 2000.
- “KÜRESELLEŞME HALKLARIN AFYONUDUR”, 8. – 10. syflr, “Gerçek Hayat”ta, İstanbul, 12 ocak cuma 2001.
- “KÜRESELLEŞMEYLE FARKLILIKLARI TÖRPÜLEDİLER”, 6. – 7.syflr; “İstanbuldaki Anadolu”da, İstanbul, ocak – şubat 2001.
- “ALTERNATİF ÜRETMEK ZORUNDAYIZ! /Bütün Gelişmeler insanlığı_ mızı Yıpratmağa Aday. Fakat Yoğunluk İtibârıyla Hiçbir Devir, Bu Çağ Kadar Tehlike Arzetmemiştir”, 76.s, “Eğitimbilim”de, 4.Yıl, 34.sayı, İstanbul, temmuz 2001.
- “SAĞLAM KİŞİLİKLİ ÖNDERLERE İHTİYÂCIMIZ VAR”, 80.s, “Eğitimbilim”de, 4.yıl, 35.sayı, İstanbul, ağustos 2001.
- “BATI, HAYATIN HER ALANINI YÖNETME ÇABASINDA!”, 83.s, “Eğitimbilim”de, 4.yıl, 36.sayı, İstanbul, eylül 2001.
- “EDİLGİNLEŞTİRİLME…”, 38.&39.syflr, “Eğitimbilim”de, 5.yıl, 40.sayı, İstanbul, ocak 2002.
- “CİHÂNŞUMÛL ZULÜM…”, 9 – 14.syflr, “Altınoluk”da, 191.sayı, İstanbul, ocak 2002.
- “BATININ BUNALIMI”, 26 – 31.syflr, “Umran”da, 89.sayı, İstanbul, ocak 2002.
- “ÖDEV ESÂSLI AHLÂK: BAŞKALDIRAN İNSAN”, 29. – 70.syflr, “Kutadgubilig/ Felsefe-Bilim Araştırmaları”nda, 1.sayı, İstanbul, ocak 2002.
- “METAFİZİK SORUNU”, 8 -46.syflr, “Kutadgubilig/ Felsefe-Bilim Araştırmaları”nda, 2.sayı, İstanbul, ekim 2003.
Tercüme Makaleler
- Jacques Monod: “RASTLANTI İLE ZORUNLULUK / Çağımız Biyolojisinin Doğa Felsefesine İlişkin Deneme”, “Önsöz”, “Çağdaş Felsefe”de, M.Eğ:B., Devlet kitapları, İstanbul, 1979.
- Erhard Oeser: “BİLİM TEORİSİ / çıkış, Gelişme, Şimdiki Durum”, “Felsefe Arkivi”nde, 119. – 141.syflr, 22. – 23.sayı, İstanbul, 1981.